Viral Marketing

Viral marketing kan een goedkope manier zijn om snel heel veel mensen te bereiken.

Mogelijkheden Viral Marketing

  • Reclame
  • Verzamelen gegevens
  • Verleiden tot registratie

Voordelen Viral Marketing

  • Houd de kosten laag, met een maximaal rendement
  • Bereik massa’s mensen met uw boodschap
  • Goed opgezette viral campagnes hebben ook een crossmediaal bereik

Viral marketing

is een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden. Virale marketing richt zich op consumenten, niet bedrijven.

De aanname bij virale marketing is dat als een uiting een persoon bereikt, dit individu “besmet” wordt. Zolang elke besmette persoon gemiddeld meer dan één andere persoon benadert met de uiting,  dan zal net als bij een epidemie het aantal besmette personen volgens een logistische curve groeien, waarvan het eerste deel Buitengewoon sterk lijkt.

Zolang iedere persoon de uiting naar ten minste één andere persoon doorstuurt, dan zal de campagne in principe eeuwig door blijven gaan, of in elk geval totdat alle ontvankelijke personen bereikt zijn. In de praktijk zal op een gegeven moment de voortplantingsquote kleiner dan 1 worden, waardoor de campagne uitsterft. Bij een voortplantingsquote van gemiddeld 0,7 zullen van elke 100 recent geïnfecteerden er 70 de uiting doorsturen, die op hun beurt de uiting ook weer naar 49 personen doorsturen et cetera. Uiteindelijk zal een virale campagne met een voortplantingsquote van 0,7, die begon met 100 geïnfecteerde personen, bij benadering 333 personen bereikt hebben.