Targeting op Social Media

Je kent misschien wel het DESTEP-model, maar dit geldt meer voor algemene marketing. Voor Social Media targeting van bijvoorbeeld een advertentie en zo kun jij de juiste doelgroep instellen.

Welke factoren spelen mee?

Locatie: Welk land, provincie of woonplaats?

Demografie: Dit wordt gedaan op basis van leeftijd, geslacht of de talen die iemand beheert. Facebook heeft zelfs nog haar demografische kenmerken uitgebreid met opleiding, relatiestatus, werk, opleiding functies, samenstelling van huishoudens en levensgebeurrtenissen.

Interesse: Eventuele hobby’s,

Gedrag/demografie: Dit is targeting op het gebied van acties van mensen op Facebook. Wat delen ze?

  • Digitale activiteiten (spelletjes, foto’s, video’s ed)
  • Expats
  • Mobiele gebruikers (besturingssysteem, type telefoon)
  • Reizen
  • Seizoensgebonden evenementen

Engagement: Dit gaat om de mate van betrokkenheid m.b.t. jouw pagina. Hier kun je weer onderscheid maken in de volgende groepen

  • Video
  • Leads
  • Ads
  • Canvas
  • Page-engagement

CRM Data: Het is mogelijk om e-mailadressen en telefoonnummers te uploaden om zo specifieke klantsegmenten te benaderen.

Lookalike audiences: Dit zijn doelgroepen die ontstaan uit gebruikers die het meest lijken op de gebruikers uit de custom audiences (CRM). Je kunt ook lookalike audiences maken van fanbases of retargeting-doelgroepen.

Retargeting: Retargerting wordt gedaan mert behulp van een Pixel, deze meet je websitebezoekers en wat zij specifiek bekeken hebben. Door retargeting zorg je voor een hoger conversieratio, omdat je eigenlijk de bezoekers weer herinnerd waar ze gebleven waren.

Plaatsingen: Je kunt via Socials kiezen waar je je advertenties wilt plaatsen. Is dit via Stories, via feed of beide? Dit kan ook buiten de Socials op anders mobiele apps en websites zijn.

Er zijn een hoop mogelijkheden en factoren waar je rekening mee moet houden, maar hoe meer je weet en hoe specifieker je de doelgroep heb ontleed, hoe meer leads je genereerd. Mensen willen tegenwoordig relevante informatie en advertenties. Innoveren blijft key in de wereld van ondernemen en wij helpen jou daar graag bij.