SEA als succesfactor voor jouw bedrijf!
Helaas is deze tool wel betaald, maar zeer effectief. Jij betaald bijvoorbeeld Google per klik die een bezoeker genereert naar jouw site en vervolgens zorgt Google dat jouw website tevoorschijn komt bij alle ingevulde zoek/trefwoorden. Wat is nou het verschil tussen SEO en SEA? Bij SEO draait het voornamelijk om de website zelf, de website moet technisch goed in orde zijn en ingericht zijn met zoekwoorden. Bij SEA staat de zoekmachine centraal en zorg je er bijvoorbeeld voor dat bepaalde acties bovenaan komen in Google. Het kan bijvoorbeeld handig zijn bij seizoensgebonden of kortlopende acties, maar ook om bijvoorbeeld lokaal te promoten. SEO is onbetaald en SEA is betaald mits er bezoekers komen. Er zijn twee verschillende vormen van adverteren die Google uitlicht en dit zijn zoeknetwerk- en displayadvertenties. Hieronder gaan we deze twee even toelichten.
Zoeknetwerkadvertenties
Dit zijn de websites die bovenaan komen te staan in Google met het vakje Adv. Deze vorm van adverteren bestaat ook uit de Google Shopping mogelijkheid. Deze is steeds meer in trek aangezien de klanten een langer vergelijkingsproces bewandelen dan voorheen. Door deze functie in Google kunnen consumenten gemakkelijk prijs en kwaliteit vergelijken zonder er te veel stappen voor te ondernemen.
Displayadvertenties
We hebben het natuurlijk twee weken geleden ook gehad over display adverteren, maar dit zijn de opties die Google Ads biedt. Onder displayadvertenties kan ook Google Shopping vallen, maar dan voor advertenties die te maken hebben met de zoekopdracht. Wanneer websites toestemming geven, mag google deze advertenties op andere websites plaatsten. Bijvoorbeeld wanneer je een type telefoon invoert in Google, krijg je in Google Shopping de voorbeelden van die telefoon voor verschillende websites. Een andere mogelijkheid is dat je toestaat dat Google advertenties van andere websites plaatst op jouw website. Dit kan op verschillende plekken op jouw website zijn. Andersom kun jij dus ook een advertentieplek kopen op een andere website.
Landingspagina
Het is van belang dat de landingspagina alle informatie bevat die degene zocht. Stel je SEA dus goed in, om verwarring te voorkomen.
Positie
Natuurlijk wil je een zo goed mogelijke positie op Google, maar hoe doe je dit? De belangrijkste factoren zijn het bedrag dat je over hebt voor een Cost per Click en jouw kwaliteitsscore (KPI). Waar is een kwaliteitsscore op gebaseerd? Hoe relevanter je woord hoe minder je betaald. Dus: hoe specifieker het woord, hoe hoger de kwaliteitsscore. Maar ook stijgt je kwaliteitsscore wanneer het woord voorkomt op je site, waardoor relevantie wordt aangetoond. Hoe bereken ik mijn positie? Kwaliteitsscore*bod (in vergelijking met andere adverteerders)
Kwaliteitsscore
Wat behoort nu allemaal tot de kwaliteitsscore? De kwaliteitsscore omvat uiteraard de relevantie van het zoekwoord, maar ook de relevantie en snelheid van de landingspagina en de klikfrequentie (QTR).
Het maken van een campagne in Google Ads
Om te beginnen is het belangrijk dat je rekening houdt met de indeling, de taal, het netwerk en het dagbudget voor de campagne. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk om rekening te houden met zoekwoorden en de daadwerkelijke advertenties die je gaat maken. Wanneer je dit eenmaal voor jezelf op een rijtje hebt kun je beginnen met het maken van een campagnestructuur. Een campagnestructuur geeft aan of je voor een eenvoudige of uitgebreider aanbod van advertenties gaat. Wanneer je voor een meer uitgebreider aanbod gaat, zul je jouw advertenties bijvoorbeeld in meerdere talen kunnen weergeven of op meerdere plekken.
Mensen kiezen over het algemeen op product, probleem of oplossing. We kunnen aan de hand van deze gegevens 4 kenmerken uitlichten en deze 4 zijn: merk, product, categorie en thema. Uiteindelijk zijn de waarden van je advertenties het belangrijkst. Volgende week komen tips voor het opzetten van een goede zoekwoorden strategie voor Google Ads.