Sales
Er zijn verschillende typen functies als verkoper. Zo kun je bij jou potentiële klanten op bezoek gaan, de receptieve verkoop (in winkel of showroom) en de afstandsverkoop (via telefoon of internet). Je kunt ook nog onderscheidt maken in de verschillende typen verkopers, maar het doel is altijd verkopen genereren. Daarbij is het belangrijk dat in je ingaat op de wensen en behoeften van de klant. De voornaamste taken die je over wilt brengen zijn:
- Producten introduceren
Hierbij gaat het voornamelijk om de persoonlijke verkoopinspanning. De koper wil een op maat gemaakt product, het is dus belangrijk dat je jouw pakket of product zo veel mogelijk aan hun wensen laat voldoen zonder er te veel op in te leveren. Dit kan bijvoorbeeld ook op technisch gebied zijn, jouw kennis kan de doorslag geven! Bij dit soort verkoopinspanning komt vaak de push-strategie kijken, maar dan wel een ‘ gecontroleerde’.
- Nieuwe afnemers werven
Door een intensieve distributie creëer je een groter marktaandeel, maar hoe doe je dit? Zorg ervoor dat de relatie met de distributiekanalen goed is zodat jij bijvoorbeeld meer schapruimte kan creëren, ten koste van concurrenten. En zo bereik je meer mensen, waardoor je nieuwe afnemers werft.
- Klanten tevreden houden
Je hebt jouw salesmanager in contact gebracht met de potentiele klant en zij hebben een compromis gesloten over de producten/pakketten. Nu is het van belang dat er op deze oplossing wordt gewaakt en daarbij wellicht nog verbeteringen worden toegepast. Zo overtref jij de verwachtingen van de klant.
- Marktinformatie verzamelen
Door de juiste band, vertellen je klanten ook wie er nog meer contact met ze heeft opgenomen en wat zij te bieden hebben. Dit kun je weer doorgeven aan je marketeers, zodat zij eigen product-en promotie strategieën kunnen bedenken, bij de concurrentieanalyse. En jouw salesmanager kan ook weer een beter aanbod afstemmen op de behoeften van kopers.
- Service verlenen
Een salesmanager is ook in staat om de nieuwe ontwikkelingen door te koppelen aan de andere werknemers van een klant en daarbij kan hij voorkomen dat de overschakeling op een nieuw systeem de bedrijfsvoering verstoort.
- Herhalingsaankopen bevorderen
Wat kun je doen om een herhalingsaankoop te bevorderen?
- Adviezen over optimale artikelprestatie.
- Schap verzorging.
- Het verzorgen van monsters, proefzendingen, offertes en facturen.
- Analyseren van omzetgegevens.
- In kaart brengen van marktinformatie
- Behandelen/afhandelen van klachten
Dit is een overzicht waarom sales belangrijk is en wat hierbij komt kijken, maar dit is pas het begin.