Positioneren of herpositioneren?
De wereld veranderd en daarbij is het bedrijfsleven geen uitzondering. Misschien passen je waarden niet meer bij deze tijd. Een voorbeeld hiervan in de foodsector is bijvoorbeeld waar je je als bedrijf eerst moest afvragen op welke manier je de producten in het vak moest zetten en waar de klant nu eerst zelf redeneert wat hij/zij wil en wat bij hen past. Passen jouw waarden nog bij de huidige maatschappij? Speelt Covid-19 hierbij een rol? Of hoe ga jij jouw product of dienst op de markt zetten?
Er zijn een aantal belangrijke modellen die de beste positionering kunnen bepalen, het Brand Key model, het MDC Model en het archetypen model. Met een positionering moet jij eigenlijk zorgen dat jij het lege plekje bent voor de consument en deze moet je ook waar kunnen maken. Dit doelt op het archetypen model. Het is belangrijk dat je kijkt naar de concurrentie, het merk en de doelgroep. Wanneer je inhaakt op een strategie van concurrentie, heb je minder kans op succes. Het is wel goed om te weten welke plek er nog open is binnen de concurrentie. Je hebt verschillende archetypen zoals:
De ruler (heerser, Ferrari)
De Caregiver (verzorger, ANWB)
De Everyman (gewone man, HEMA)
De Jetser (lolbroek, Inshared)
De Lover (minnaar, Magnum)
De Hero (Held, Nike)
De Magician (De magiër, Disney
De Outlaw (Rebel, Ben)
De Explorer (Avonturier, Lonely Planet)
De Sage (De wijze, National Geographic)
De Innocent (Onschuldig, Dove)
De Creator (De schepper, Tesla)
Aan de hand van je missie, visie en je kern/eindwaarden en aan de hand van je onderzoek naar de doelgroep en de kennis/houding en het gedrag t.o.v. je merk kun je een positionering innemen. Wanneer je bijvoorbeeld een archetype hebt gekozen is het belangrijk dat dit door al je uitingen verweven zit, anders ga je als merk/bedrijf vertrouwen verliezen. Denk daarbij ook aan extraatjes voor klanten die bij jouw rol passen, is dit dus ludiek of educatief gericht?