Online reclame in de customer journey.

De Customer Journey is de klantreis van een merk/bedrijf of organisatie. Deze reis begint bij het eerste touchpoint t/m de aankoop. Dit gaat om zowel het aankoopproces als serviceprocess.’We starten in de ‘awareness’’ fase door advertising op tv, out-of-home, of bijvoorbeeld display advertising. Voorbeelden van awareness gerichte marketingdoelen zijn: Het vergroten van naamsbekendheid/ branding, waarmee je inspeelt op de latente behoefte van de consument. Bijvoorbeeld: Targeten o.b.v. doelgroepen, interesses en websites. Zodra de klant het product begint te overwegen (consideration), Hierbij draait het om prijsvergelijkingen, het lezen van reviews ed. Jij moet er dus voor zorgen dat je je advertentie hier op aanpast. Niet iedereen komt in de consideration fase, dus je moet ervoor zorgen dat je je advertenties gericht neerzet. Door gericht te adverteren met hert productassortiment, kan er worden ingespeeld op de belevingswereld van de consument. Bijvoorbeeld: Campagnes met ROI/performance of sales.

De aankoopfase is de meest aansprekende, want als er een extra advertentie voorbij komt zullen die consumenten nu sneller de neiging hebben om meteen te bestellen. Deze campagnes zijn voornamelijk gericht op sale in uiting en tekst. Manieren van adverteren die inspelen op de aankoopfase zijn: affiliate marketing, (dynamische) retargeting en smart display.

En dan?! Nu heeft de consument wellicht een aankoop gedaan, maar dit is niet het einde van hun reis. Nu komen we in de retentionfase. Hierbij wordt voornamelijk gebruik gemaakt van e-mailmarketing. Hierbij draait het dus om data verzamelen. En als het even kan, kan deze data weer gebruikt worden in een advertisingcampagne.

Extra informatiebronnen zijn altijd handig, om meer klanten te trekken zoals bijvoorbeeld een blog. Zo kunnen consumenten zien welke kennis jij in huis hebt. En door middel van storytelling in de Social Media en blog uitingen krijg je als merk meer geloofwaardigheid.

Een handig schema voor de online customer Journey is:

 

customer journey

Bron: Storesupport.nl