Monitoring van topics en merken

Hoe klopt het hartritme van jouw merk? Dat ga je onderzoeken door deze te monitoren.

Wat is relevante informatie over jouw merk/organisatie of producten? Je kunt erachter te komen door onderzoek te doen naar de meest relevante merken in je branche, productnamen, campagnes, concurrenten en producten van concurrenten. Het is goed om te weten welke merken de meeste informatie over jouw branche verschaffen. Ga je voor safe, of ga je voor meer research maar kans op ruis? Dit houdt in dat je zoekterm in bepaalde uitingen wel voorkomt, maar deze geen insights oplevert.

Kun je alles 100% monitoren? Nee, waarom? Wanneer je een zoekopdracht ‘strak’ instelt dat alle uitingen die je ophaalt relevant zijn dan is hetgeen wat je monitort belangrijk, maar niet in combinatie met andere zoekopdrachten. Dit houdt in dat je merk een referentiekader wat betreft zoekopdrachten moet bevatten.

Je kunt gebruik maken van een database om gegevens van andere merken/bedrijven of producten in te zien. Er zit wel verschil in databases, maar het belangrijkste is dat een database zoektermen voor jouw al filtert.

 

Topic monitoring

Heb je meerdere takken van jouw organisatie of merken die ieder weer in een eigen sector kunnen vallen? Dan is het belangrijk om per onderwerp te kijken of deze relevant zijn of wellicht in de toekomst een uitkomst bieden.