Marketingtool Checklist

Er is tegenwoordig super veel keus wat marketingtools betreft, maar hoe kies je nu de juiste?

Met deze korte checklist met een aantal vragen is het makkelijker om een weloverwogen keuze te maken.

  • Wat is de huidige situatie? Over welke marketing technologie├źn beschik je nu al? Waarom voldoet deze niet? Wat is dan de ideale situatie? Welke tools moet een nieuwe dan hebben die de oude niet heeft? Welk probleem wordt daarmee opgelost?
  • Hoe gaat een platform of tool helpen om marketing/communicatiedoelstellingen te halen.
  • Wat is het budget? Is dit een vast bedrag, maandelijks of jaarlijks. En heb je budget voor bijvoorbeeld extra trainingen, integraties, support, plug-ins ed.
  • Hoe flexibel is de tool/ het platform bij het inzetten in jouw organisatie en bedrijfsspecifieke processen? Is het ook toegankelijk voor nieuwe gebruikers en modules?
  • Hoe ga je het implementeren in de marketingtechnologie-stack?
  • Hoe is de ondersteuning van de tool geregeld? Ticketsystemen, telefonisch of via de mail? Is de ondersteuning gratis of tegen betaling?

Hoe scherper de marketingdoelstellingen zijn, hoe hoger de verwachtingen voor een marketingtool. Wat voor de leverancier wel makkelijker is, omdat zij zo een duidelijker beeld hebben over hetgeen wat zij jou kunnen bieden. Wanneer dit niet het geval is en de doelstellingen zijn niet helder. Is het voor de rest van het bedrijf ook vaak lastiger en een grote teleurstellingen als processen niet werken.

Een goede tip is om een lijstje met must-haves te maken en een lijstje met nice-to- haves. Daarnaast kun je ook altijd in het bedrijf aangeven dat je hier mee bezig gaat en wellicht heeft iemand al ervaring met een bepaalde tool uit eerdere werkervaring, waardoor dit een life review oplevert om de keuze makkelijker te maken.