kwaliteitsbeleid
Met het verstrekken van producten en diensten komen natuurlijk de kwaliteit en de klantenbinding kijken. Is de kwaliteit wel wat de consument ervan verwacht had en is de klant in zijn/haar ogen goed geholpen? Bij een aankoopproces komen er meerdere factoren van behoeftebevrediging aan bod. Met behulp van kwaliteitsbeleid gaan we kijken welke subjectieve factoren van invloed zijn op de kwaliteit van het product.
In kwaliteit wordt onderscheidt gemaakt in de technische en de consumentenkwaliteit. De technische kwaliteit geeft aan in welke mate het product naar toebehoren functioneert. Dit gaat voornamelijk om snelheid, betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Dit wordt onderzocht door organisaties als TNO en het keurmerkinstituut.
De consumentenkwaliteit bevat de niet tastbare kenmerken, dit kan bijvoorbeeld gaan om de kleur, garantiebepalingen, servicevoorwaarden en bijvoorbeeld de smaak en de geur van het product. Bij andere consumenten is het merkimago weer bepalend. Een tip is om als marketeer via Sociale en offline media niet te overdrijven over de voordelen van het product.
Kwaliteit is een subjectief begrip en verschilt de beoordeling van persoon tot persoon. Dit geldt ook voor medewerkers, daardoor hebben steeds meer bedrijven/organisaties een goed bedacht kwaliteitsbeleid. Hierbij hoort een analyse, planning, uitvoering en evaluatie van activiteiten om de (technische) kwaliteit van hun producten en productieproces te verbeteren en de kwaliteitsnormen van het bedrijf zoals de ISO-9001-norm te realiseren. Dit gaat over de kennis, houding en het gedrag van medewerkers op alle organisatieniveaus. Binnen je bedrijf kun je natuurlijk afwisselen met verschillende kwaliteitsniveaus, zodat meerdere mensen jouw product kunnen permitteren.
Het gaat dus niet om concurrentie in prijs, maar om een ware prijs-kwaliteitverhouding.