Consumer Behaviour Ecosysteem

Dit is een model dat over het algemeen minder bekend is, maar wel super veel relevante informatie bevat. Dit model observeert eigenlijk het gedrag van mensen (denk bijvoorbeeld aan gepland gedrag of historie) Wanneer je een sterke analyse uit dit model kan halen, kun je verder groeien in customer experience.

  1. Gedrag (Wat zij de feiten o.b.v. het gedrag? en wat wil je met deze resultaten bereiken? En wanneer?)
  • Toetsen
  • Uitvoeren
  1. Historie (Is de aankoop bewust gegenereerd of is deze onbewust gemaakt? Zijn er patronen te ontdekken?)
  • Automatisme
  • Gedragservaringen
  1. Psychologie (Welke psychologische denkwijze komt kijken bij het type product of dienst?)
  • Waarden, attitude
  • Emoties
  • PBC (Perceived Behavioral Control)
  • Persoonlijkheid
  • Doelen, behoeftes
  • Interne processen
  1. Sociaal (Welke invloed heeft de sociale omgeving)
  • Kennis, houding en gedrag t.o.v. sociale omgeving
  • Wat vind iemand belangrijk?
  1. Cultureel (welke rol heeft de cultuur op dit soort producten/diensten en nonprofitdoelen?
  • Wat is het imago, de rol en het belang van het merk binnen een bepaalde cultuur.
  1. Extern (Welke invloed hebben de externe factoren op het gedrag?)
  • Concurrentie
  • Distributie
  • Economie/markt
  • Legaliteit
  1. Mogelijkheden/kansen (Wat zijn de mogelijkheden om het gedrag uit te voeren/ te verbeteren?)
  • Financieel
  • Tijd
  • Vervoer

Verder is het belangrijk dat je per categorie de barrières en de context bepaald. Met de deze informatie zijn de vervolgstappen simpel:

Doelanalyse (doelgroep, doelstelling, gedrag en context) –> psychologisch landschapsanalyse (persoonlijke drijfveren, sociale motieven, weerstanden) –> Psychologisch landschapscheck (kernfactoren, valideren gedragsmodel) –> Interventiestrategie (technieken, interventiekanaal) –> Executie (toetsen en uitvoeren) –> Borging (resultaat borgen)