Digitale strategie
Je wilt natuurlijk online goed vindbaar zijn, maar op welke manieren kun je dit het beste doen? Hoe maak je een digitale strategie die bij jouw (potentiële) klanten past? Voordat we overgaan op de tips, is het belangrijk dat je voorafgaand goed weet wie je doelgroep is. Dit is het begin van een goede digitale strategie.
Een nieuwe vorm van de marketingmix
In de online marketing hebben we een andere marketingmix dan normaal, maar de twee zijn wel gerelateerd. We spreken in de online marketing van de 4 C’s.
Customer Solution
Dit betreft het oplossen van een probleem vanuit de klantbehoefte en niet vanuit het product. Het gaat om de waarde van een product voor de klant. Deze C vervangt de huidige P van Prijs.
Cost to Consumer
Hierbij is het belangrijk dat je weet wat je verdienmodel is. Ga je je wagen aan honderden kortingscodes, maar de oorspronkelijke prijzen hoger houden, of geef je dingen gratis weg. Kortom hoe krijg je klanten terug op je website. Hieronder valt ook het gemak in verzending en retournering. Houd er wel rekening mee dat je een scherpe strategie hebt, omdat klanten tegenwoordig meer vergelijken op bijvoorbeeld Google. Deze C kan vervangen worden door de P van Prijs
Convenience
Is jouw dienst/product goed vindbaar? Zitten er kinken in de kabel tussen het shoppen en bestellen? Zorg ervoor dat klanten niet afhaken tijdens een koopproces. Ben je op de juiste platformen vindbaar? Heb je een web- en app versie? Kortom de P van Plaats is vervangen door de C van Convenience.
Communication
Wat maakt het verschil tussen jouw en de concurrent? Het gaat tegenwoordig om de customer relationship en niet meer om het zenden van jouw uitingen. Luister naar de klanten en kom ik contact met hen. Onder communicatie wordt ook vormgeving verstaan, spreekt het de juiste klanten aan? Klopt het hele plaatje voor de (potentiële) klant? Communicatie kan de huidige p van Promotie vervangen.
Een aantal online marketingmiddelen die je in kunt zetten zijn:
SEA (zoekmachine-adverteren)
SEO (zoekmachine-optimalisatie)
Social Media
E-mailmarketing
Affliatemarketing
Mobile marketing
Contentmarketing
Videomarketing
Het bepalen van je digitale strategie doe je aan de hand van doelen die je wilt bereiken en welke middelen je daar tot beschikking voor hebt en tot slot wat je budget is. Bij een klein budget is het dus van extra belang dat je goed je doelgroep en de belangrijkste doelen in kaart brengt, zodat jouw content ook daadwerkelijk bij de juiste mensen terecht komt.