Bezoekers genereren via jouw website.

Tegenwoordig kun je niet meer zonder website bij het leveren van diensten of producten. Maar wist je dat je websites op verschillende manieren kan inzetten? Er zijn daarom verschillende typen websites die we vandaag gaan uitlichten. SEO en SEA zijn natuurlijk belangrijke factoren bij het genereren van bezoekers, maar dit blog gaat eigenlijk over de combinatie tussen jouw positionering en de website. Het is belangrijk dat dit op elkaar aansluit en daardoor krijgen wij een beter beeld  voor het creëren van een passende website.

De verschillende typen websites zijn:

  1. Branden (het aangaan van een merkbeleving zoals bijvoorbeeld Red Bull)
  2. Communiceren (informatieve toevoeging, bijvoorbeeld met sportuitslagen of partijprogramma’s)
  3. Verbinden (vergelijkingssites, zoals gaslicht.com of de consumentenbond)
  4. Verleiden (leads genereren, door bijvoorbeeld offertes/aanvragen. T-Mobile.)
  5. Bedienen (dienstverlenende websites zoals bijvoorbeeld de belastingdienst of online bankieren)
  6. Verkopen (E-commerce, online verkoop van onder andere producten, bijvoorbeeld Zalando)
  7. Publiceren (informatiesites, dit kan om verschillende typen van informatie gaan, bijvoorbeeld het weer, het nieuws of feiten)

Het is belangrijk dat je voor jezelf weet hoe jouw website bijdraagt aan je verdienmodel. Een website moet zijn gebouwd vanuit de merkwaarden en emoties van het merk i.p.v. een soort online brochure.  Maar wat vinden bezoekers belangrijk in een website? Volgens onderzoek (Hasan en Abuelrub, 2011)  zijn er 4 aspecten waar een bezoeker op let tijdens het gebruiken van een website.

  1. Ontwerp: kleurgebruik, beeldgebruik, aantrekkelijk, typografie, logo, lay-out en eventueel geluid en video’s.
  2. Content: relevant, actueel, accuraat, objectief en eventueel meertalig.
  3. Gebruiksvriendelijkheid: betrouwbaarheid, bruikbaarheid, veiligheid, responsive en interactiviteit. Is het makkelijk en snel in gebruik? Hoef je niet te veel extra clicks te verrichten?
  4. Structuur: Dit hangt natuurlijk samen met alle aspecten en vormt de basis van de vorige 3. Dit gaat om de navigatie, links, sitemap, call-to-action etc.

Tegenwoordig wordt een website voornamelijk op een smartphone geopend, hierdoor ontstaat er vaak een andere structuur dan op een desktopversie. Er zijn 2 designmogelijkheden wat betreft een website op een smartphone.

  1. Adaptive design: De content en vormgeving wordt aangepast aan het ‘kleinere’ formaat. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld lange informatiestukken worden samengevat. Daarnaast is het belangrijk dat contactgegevens snel en duidelijk te vinden zijn.
  2. Responsive design: Dit is de meest voorkomende, waarbij het design, de content en vormgeving automatisch wordt aangepast aan het ‘kleinere’ formaat. Bijvoorbeeld door een hamburgermenu of lange stukken tekst in plaats van over de breedte van het scherm in de lengte onder elkaar.

Belangrijke tip om te weten is dat de regel voor de homepagina geldt: ‘Less is more”

Het is dus belangrijk dat er rekening wordt gehouden met al deze punten en dat dit professioneel wordt gedaan. Branddesign en je merkwaarden zijn hierbij dan ook super belangrijk. Vragen zijn altijd welkom!