Is Blockchain de juiste link in de kabel voor jouw bedrijf?

Je kent misschien het begrip Blockchain wel, naar verwachting wordt dit alleen nog maar belangrijker de komende jaren. Mede door het groeien van de E-commerce, wordt het afsluiten van online transacties alleen maar makkelijker. We hebben in het blog over het CDP systeem gehad over dat mensen zich steeds meer bewust worden van het gebruik van hun data. De toekomst ligt dus op het gebied, hoe kan ik data omzetten in iets positiefs voor de klant? Maar wat is blockchain nu eigenlijk? Het is in feite gewoon een database, maar dan in een nieuw jasje. Wat is dan dat nieuwe jasje? Het is niet alleen om digitale valuta te verhandelen, maar het gaat om alles wat een digitale waarde heeft. Het gaat dan o.a. om contracten, afgespeelde muziek, vermeldingen van patiëntendossier of uitgeleverde advertenties.

Uiteindelijk wordt hetgeen wat verhandeld wordt een blokje informatie, wat getekend wordt door beide partijen. Al deze blokjes vormen dus een groot netwerk van informatie, maar is dit dan wel veilig? Ja, want cryptografie maakt de informatie onleesbaar, vandaar de digitale munten (cryptocurrency’s). De reden dat het blockchain heet is, omdat ieder blokje informatie, de informatie van het vorige blokje bevat dus 2 heeft informatie van 2 en 1 en 3 heeft van 3 en 2 enz. Deze ketting is daardoor onhackbaar.

Normale databases zijn centraal gestuurd, maar blockchain is decentraal georganiseerd. Het bevat wel knooppunten (nodes) en deze knooppunten bevatten allemaal een exacte kopie.

De database keurt de transactie wel/ of niet goed. Dat betekent dat je dus niet zelf de touwtjes in handen hebt. De knooppunten moeten het als het ware met elkaar eens zijn willen ze de transactie en de daarbij behorende informatie accepteren. Je kan dus ook geen informatie wijzigen in de database.

De belangrijkste reden waarom blockchain ook aantrekkelijk is voor marketeers, is het feit dat ze intransparante onderdelen in de ketting van de media-inkoop inzichtelijk te maken en daarmee fraude tegen te gaan.

  1. Het veiligstellen van gegevens.

We kennen allemaal het feit dat onze gegevens overal op het web te vinden zijn en dat veel grote bedrijven ook datalekken hebben gekend. Met blockchain kun je dus je eigen gegevens veilig laten stellen en weer verkopen aan andere. Het grote nieuwe internet is Blockstack. Hoe werkt Blockstack?

Adverteerder bouwt website/app met technologie van Blockstack –> Adverteerder vraagt gegevens op van gebruikers –>Deze gegevens worden uit de blockchain gehaald –>Hierdoor draagt de gebruiker zijn privacygevoelige informatie zelf bij, bij het browsen van het web. –> Hierdoor kan de gebruiker per situatie aangeven of hij/zij toestemming wil verlenen. –> Hierdoor sluit je dus als gebruiker de toestroom naar de adverteerder af. Doordat de informatie niet centraal is opgeslagen, raakt het verloren waardoor de privacy wordt gewaarborgd.

  1. Toekomst van reclame

In het huidige web is super gevoelig voor advertentiefraude en dit wil je natuurlijk niet als bedrijf. Je wilt echte klanten en bedrijven trekken i.p.v. robotmatig.

Je hebt 4 verschillende soorten internetfraude:

  1. Klikfraude
  2. Datafraude
  3. Impressiefraude
  4. Conversiefraude

Bronnen van frauduleus verkeer:

  • Datacenters (Cloudots)
  • Toolbars in browser
  • Botnets

Middelen:

  • Video
  • Social
  • In-App
  • Banner (display)

Door blockchain wordt dit allemaal transparanter en veiliger gemaakt, omdat echte personen het moeten bevestigen dat zei een advertentie hebben gezien. Dit biedt natuurlijk ook weer voordelen voor de marketeer in de manier waarop advertentiemiddelen worden uitgeleverd.

  1. Bannerblindheid

Consumenten zijn ‘bannerblind’ geworden. Dit biedt voor bedrijven dus een overstap naar bijvoorbeeld billboards op het Piccailly Circus in Londen en Times Square. Hier raakt de gebruiker helaas ook aan gewend. Een voorbeeld om deze uitgebreide materie te begrijpen heb ik dit voorbeeld. Het is eigenlijk het combineren van de twee bovengenoemde mogelijkheden.

Je loopt voorbij een digitale reclamezuil en hierbij kun je een 3D chocoladereep verdienen. Door het scannen van het brod met jouw Smartphone, is deze chocoladereep ookm daadwerkelijk verdwenen voor andere omstanders.  Deze reep komt dan als transactie in de wallet van de gebruiker en deze kan dan vervolgens zijn chocoladereep inwisselen voor een echte in de winkel.

De blockchaintechnologie verandert natuurlijk continu en de verwachting is, is dat we in de komende 5-10 jaar bruikbare toepassingen zien en wellicht onomkeerbare veranderingen. Het is aan te raden voor te lopen op de verwachte trend, zodat jij een goede positie in kan nemen in de blockchainketen.