Internationaal positioneren
Ben jij klaar voor de stap om jezelf in het buitenland op de kaart te zetten? Dit kan een grote verandering zijn, maar hoe ga je dit aanpakken? Pas jij je bedrijf aan of ga je voor een mondiale marketingstrategie?
Te beginnen met de verschillen, enerzijds pas jij je marketingtools per land aan en anderzijds ga je voor een eenzijdige marketingstrategie.
Multinationale Marketing
Bij deze vorm van marketing/branding ga je af op de behoeften van dat land of gebied. Deze vorm is van belang wanneer je als bedrijf in een ander land voet aan de grond wilt krijgen.
‘Think globally, act locally.’
De kern blijft een standaard product, maar tegelijkertijd wordt er gestreefd naar beperkte aanpassingen die inspelen op de wensen en behoeften van lokale klanten. Denk bijvoorbeeld aan de Mc Kroket, deze staat in Nederland op het menu maar in het buitenland niet, dit geld voor andere landen ook weer omgekeerd.
Global Marketing
Hierbij pas je een eenzijdige marketingstrategie toe. Dit houdt in dat alle reclames, campagnes en communicatie op dezelfde manier wordt verricht. Dit kan veel in kosten besparen doordat een campagne bijvoorbeeld weer doorgespeeld kan worden naar een ander land. Deze vorm van internationale marketing is geschikt voor bedrijven die alleen zijn productieoverschot kwijt wil op de buitenlandse markt. Het management moet dan op zoek gaan naar een buitenlandse markt die openstaat voor het product dat zich op de thuismarkt heeft ontwikkeld. Hierbij wordt vaak uitgegaan dat de wereld steeds meer aan het globaliseren is en dat er dus steeds meer potentiële klanten bijkomen.
Al met al is het dus een afweging die je maakt of je gaat voor effectiviteit of voor efficiency. Beide vormen kent zijn voor- en nadelen, maar het gaat uiteindelijk om jouw visie wat betreft buitenlandse markten.