Van binnen beginnen, is van buiten winnen. Deze zin zul je wel eens tegengekomen zijn, maar hij wordt in de toekomst steeds belangrijker. Ik heb het er eerder over gehad dat bedrijven steeds vaker extra diensten/services toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld de bezorgservice van de AH zijn. Of de abonnementen en bezorging van CoolBlue. Bij internal branding gaat het om het uitdragen en waarmaken van de merkbelofte door het personeel. Hoe groter dit op elkaar aansluit, hoe groter de betrokkenheid van medewerkers met de organisatie kan zijn. Dit is als principe van inside-out methode.
Wanneer je internal branding wilt toepassen zou je gebruik kunnen maken van deze 5 stappen:
- Definiëren merkkompas (het merk als kompas)
- Verklaren van het merk (het merk als kompas)
- Laden in gedrag (merk heeft betekenis)
- Beleven in de praktijk (merk wordt geleefd)
- Verankeren in de organisatie (merk zit in het systeem)
Bij toenemende schaarste op de arbeidsmarkt is employer branding de laatste tijd sterk in opkomst. Hierbij wordt het merk voor het werven en behouden van personeel gebruikt. HR-management wordt dus steeds belangrijker, zij moeten zorgen voor de juiste value propositions en het vormgeven van de employee journeys. Uiteindelijk zorgt dit voor minder wervingskosten en de salariskosten liggen vaak net iets lager. Mensen willen dan liever bij jou werken voor minder dan ergens anders wat minder populair voor meer. Ook helpen je werknemers bij het werven van nieuw personeel door enthousiasme. We zien de switch van outside-in naar inside-out steeds sterker toenemen. Wie weet is dit de strategie voor jouw bedrijf in de toekomst!