Influencer Marketing

Het worden van influencer is steeds meer intrek onder de nieuwe generaties en jongeren. Waar het ongeveer 15 jaar geleden begon met een handjevol bloggers, is het nu uitgegroeid tot dagelijkse kost. Doordat er zo veel influencer zijn, wordt het ook steeds makkelijker om de juiste te kiezen voor bijvoorbeeld jouw campagne. Ze zijn vaak gericht op bepaalde doelgroepen en thema’s.

Het is erg makkelijk om toegang te krijgen tot Sociale mediakanalen en daardoor zelf uitgever te zijn. Dit betekent wel dat er maar een aantal opvallen. Denk voor je bedrijf/organisatie dus goed na wat je belangrijk vindt en waar je een toekomst in ziet.

Een voordeel van influencer marketing is dat mensen minder snel vatbaar zijn voor reclameboodschappen, maar wel voor kleinschalige en gerichte boodschappen. Ze zoeken naar mensen waarmee ze zich kunnen identificeren (interesse, leeftijd, normen en waarden). Je kunt ze ook wel online inspirators noemen.

Resultaten zijn online goed te meten. Belangrijk is wel om een aparte hashtag aan te maken per ‘event’.

Wat moet een influencer hebben om jouw merk te promoten?

Authenticiteit, identificatie, engagement en het bieden van unieke content. Volgers willen geïnspireerd raken.

Daarnaast is in iedere handeling geloofwaardigheid belangrijk. Heeft de influencer waar je wellicht een samenwerking mee wilt aangaan wel een schone lei? Past jouw bedrijf/organisatie echt bij die persoon? Als bedrijf is het altijd belangrijk om transparant en geloofwaardig te zijn voor je imago en reputatie. Je wilt immers wel geld genereren, maar er moet vanuit jouw bedrijf ook een persoonlijke verificatie zijn.

Voor Wie?

Jonge mensen maken gebruik van verschillende kanalen zoals blogs, Snapchat, Instagram, YouTube en TikTok. De traditionele kanalen zoals Facebook wordt ook steeds minder.

Tieners maken vooral gebruik van Snapchat en YouTube. Daarboven wordt breder georiënteerd met o.a. ook Facebook en Instagram.

Daarnaast hebben influencer een ‘way of life’ het gaat dus niet alleen waar ze zich specifiek op richten, maar ook omstandigheden om hun leven heen. Wat voor auto ze rijden, verzekeringen e.d.

Je kunt altijd een PR-bureau inschakelen en meestal staan influencers al bij een PR bureau ingeschreven. Zo is er een tussenpersoon om alles te beoordelen voor de influencer.