Effectiviteit van communicatie-uitingen
De belangrijkste aspecten van een sterk merk zijn strategie en creatie. (A. Koster) ‘ Strategie is bepalend voor succes. Ambitie en creatie versterken dat effect.’
Strategie
Bij strategie zijn deze drie zaken van belang
- Een paar (niet te veel) concrete doelstellingen
- Duidelijke en sterke doelgroep
- Heldere positionering
Creativiteit
Creatieve campagnes scoren vaak beter o.b.v. onderzoek door Ritson.
Percentage sales contributie bij advertenties
9%–> Targeting
5%–> Actualiteit
22%–> Reach
2% –> Context
15%–> Merk (brand)
47% –> Creativiteit
Aanwezigheid is het volgende punt op weg naar een sterk merk. Dit kan gaan om de bereikbaarheid van producten via winkelverkoop of webshops, maar het gaat ook over de offline zichtbaarheid op straat, in campagnes of via de pers. Komen klanten en andere belangrijke stakeholders voldoende in aanraking met het merk via welk kanaal dan ook?
Hierbij is het van belang dat je altijd je identiteit en huisstijl bewaakt. Zo krijg je consistentie in berichten. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je niet meer om het merk heen kunt.
Het is belangrijk om marketingstrategie ‘the long and the short’ in te zetten. Sterke merken maken enerzijds gebruik van activiteiten op het gebied van merkbouw (lange termijn) en anderzijds op verkoopgenererende activiteiten (korte termijn). Toch lijkt het erop dat er tegenwoordig vooral gebruik wordt gemaakt van de salesgerichte strategie. Het is van belang dat er een perfecte balans komt tussen de korte en de lange termijn. Hierdoor wordt ook het rendement op de korte termijnacties sterker.
Wij kunnen je helpen bij dat stapje in dezelfde richting. Heb je eventueel vragen? Stel deze dan gerust je vragen via het contactformulier.