Knallend het nieuwe jaar in met de juiste Social Media strategie

Er zijn verschillende vormen van Sociale media, je kunt sociale media voor verschillende doeleinden inzetten. De verwachtingen zijn natuurlijk dat we aankomend jaar ook nog veel thuis zullen zijn, dit betekent dat je een slag kunt slaan voor een hogere conversie in je Sociale Media kanalen.

Welke typen van Sociale Media zijn er?

Luisteren en reageren

Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat jouw bedrijf als hoofduiting Podcasts heeft, maar dit betekent ook het luisteren naar klanten/potentiële klanten online. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het aandeel Podcasts significant stijgt. Wellicht is het ook een mooie kans voor jouw bedrijf in 2021! Het is ook van belang dat je (potentiële) klanten te woord staat wanneer zij iets melden online, maak dit ook zo veel mogelijk persoonlijk. Er mag geen afstand gecreëerd worden tussen bedrijf en consument. Hierbij enkele tips voor een goed webcare beleid:

  • Maak gebruik van tools om gesprekken te monitoren.
  • Reageer zo snel mogelijk op berichten.
  • Toon empathie
  • Bedank voor feedback

Hierbij een aantal don’ts wat betreft webcare:

  • Van het kastje naar de muur sturen
  • Social media is geen 9-5 job, maar 24 uur per dag. De klant wilt zo snel mogelijk antwoord.
  • Het doodzwijgen van negatief commentaar.

Social Content Strategy

Hierbij komt het plaatsen van (originele) content kijken, maar bijvoorbeeld ook het claimen van een Social Platform. Bijvoorbeeld het ‘ik ga starten’ platform van de Rabobank.

Advertising

Er zijn op het platform van Facebook 2 mogelijkheden van adverteren, dit is promoten en adverteren. Promoten is een eenvoudige stap waarbij je een targetting doel opstelt en daarbij zorgt voor meer berichtbereik op de kanalen van Facebook. Een andere mogelijkheid is het opstellen van een complete campagne, deze kun je via verschillende tools inplannen met meerdere mediaplatformen.

Uitzonderlijk ludieke acties

Hierbij gaat het om het vermaken van klanten en een lach op hun gezicht te geven. Denk bijvoorbeeld aan een actie van de KLM waarbij ze mensen op Schiphol eruit pikte die getwitterd hadden dat ze met KLM vlogen. Vervolgens gaven ze een presentje aan deze mensen wat bij hen paste en zo hebben ze 1.000.000 extra mensen bereikt.

Social Business

Dit kan bijvoorbeeld zijn voor een Crowd-fundingactie of bijvoorbeeld bij het werven van nieuw personeel, zoals bijvoorbeeld Mc Donalds doet via SnapChat

Het is natuurlijk altijd belangrijk om jouw Sociale Media goed te monitoren en al helemaal voor het nieuwe jaar. Met de informatie van het huidige jaar kun je nieuwe Social media doelen opstellen voor 2021. Alvast een goede jaarwisseling en een gezond 2021!