Contentmarketing en communicatietips voor de tweede helft van 2020
We zijn inmiddels ruim over de helft van 2020. Het is natuurlijk een compleet ander jaar geworden dan vele hadden verwacht. Dit hoeft niet te betekenen dat er niets aan te doen is. Dit bericht bevat tips en trends om jouw bedrijf op de kaart te zetten.
De opkomende trends zoals immersive content, de groei van podcasts, purpose marketing en authority building brengen nieuwe uitdagingen met zich mee. Het is belangrijk dat jouw content creatief en van goede kwaliteit is. Het is belangrijk dat het niet hetzelfde is als ‘iedereen’. We zien ook dat door de ontwikkelingen binnen dit jaar content steeds creatiever is geworden.
We zien ook dat de crisis ook invloed heeft op de overheidscommunicatie, deze willen een vertrouwensband opbouwen met het Nederlandse volk.
Aangezien contentbehoefte zijn veranderd in dit jaar is het een aanrader om een A/B test of contentbehoeftetest op te zetten. Zo is duidelijk te achterhalen waar de gebruiker behoefte aan heeft.
Verlies de grip niet op je content, het is natuurlijk goed om een contentkalender op te stellen, maar blijf wel flexibel in gebeurtenissen van buitenaf.
Hoe krijg jij grip op jouw content?
- Plan vooruit voor overzicht en creativiteit.
- Houd bij wat de status van je content is.
- Vind de balans in onderwerpen.
- Check je hoeveelheid content.
- Gebruik je planning als evaluatiemiddel.
Ben je benieuwd naar hoe je een contentkalender op moet stellen? Check dan deze blogpost: https://peprojects.nl/campagne-en-contentkalenders-voor-een-groeiend-bedrijf/
Liggen jouw plannen van dit jaar wat betreft content en campagnes overhoop? Geen zorgen, met deze interim-contentmarketingstrategie kun je concureren om het publiek te helpen, je doelen te veranderen en overdragen aan het publiek en je eventuele teamleden informeren om van de nieuwe strategie op de hoogte te zijn.
Stappenplan voor een interim-contentmarketingstrategie
1.Bepaal businessdoelen
Maak voor de afnemer duidelijk hoe de situatie bijvoorbeeld is gewijzigd. Wat wil de organisatie op korte termijn bereiken? En combineer deze gegevens om een verbeterde customersservice aan te kunnen bieden.
2.De rol van contentmarketing
Je kunt je als bedrijf op verschillende manieren profileren op Social Media. Je kunt de rol als leader aannemen, het posten van relevante content rondom dagelijkse gebeurtenissen of het inspelen op contact met je publiek.
3.Doelgroepbeschrijving
Stel een nieuwe doelgroep op, door de crisis kunnen de wensen en behoefte van het huidige publiek zijn veranderd. Hierdoor zou je bijvoorbeeld ook weer een nieuw publiek kunnen aanspreken. De meest effectieve manier om dit te weten is een onderzoekje doen via Social Media.
4.Hulp voor je publiek
Na aanleiding van het onderzoek krijg je inzichten in wat je publiek wil leren, weten en doen gerelateerd aan jouw bedrijf. Door jouw kijk op de organisatie en de bijbehorende doelstellingen kun je hier gepaste content voor aanbieden.
5.Het contentproces
Zorg dat voor iedereen duidelijk is hoe het contentproces eruit ziet. Stel iemand verantwoordelijk voor de publicatie. Het opnieuw bekijken naar de Sociale kanalen behoort ook tot deze stap. Welke kanalen zijn overbodig en welke komen erbij?
6.Haalbare contentkalender
Er zijn wellicht verschillende omstandigheden waardoor het nu moeilijker is om content online te zetten. Houd hier rekening mee in het maken van een contentkalender.
7.Terugkoppeling op bedrijfsdoelen
Welke veranderingen zijn merkbaar op basis van online cijfers? Haak in op deze cijfers om jouw bedrijf beter online vindbaar te maken.