CDP, jouw nieuwe marketingtool?
Als bedrijf wil je maar al te graag weten welke behoeftes je klanten hebben en daarom zijn er verschillende systemen om dit gedrag te monitoren. De marketing technologieën staan nooit stil en daarom zien we een geleidelijke overgang van CRM (Customer Relationship Management) systemen naar CDP (Customer Data Platform). CDP systemen zijn eigenlijk een verlenging van je CRM systeem. Het doel is uiteindelijk om zo veel mogelijk data en online en offline handelingen te achterhalen. Je kunt je afvragen, gaat dit niet een stap te ver? We leven in een samenleving dat mensen bewust zijn dat hun online gedrag vast wordt gelegd en om te kunnen innoveren is het sterk aan te raden om die extra stap te nemen.
CDP richt zich echt op de identiteit van de gebruiker. Het gaat dus om erg persoonlijke informatie en zal je dus ook een goed beveiligd data systeem moeten hebben. CRM richt zich op klantgegevens en door CDP kun je consumenten begrijpen op basis van hun actueel gedrag.
Waarom is het zo belangrijk dat de marketeer deze gegevens verzameld? Online activiteiten worden vooral gebaseerd op algoritmes, maar deze lopen niet uit zichzelf. Wanneer marketeers hier weer boven kunnen komen, kan je gericht targetten en zal niet alles meer op basis van standaard algoritmes zijn.
Hoe gaat CDP in zijn werk?
Je kunt CDP in een proces van 4 stappen definiëren:
- Data Verzamelen
Hierbij gaat het om:
- Orderhistorie (transacties)
- Onsite-gedrag (waar kijk je naar op een website)
- Demografische en persoonlijke data (CRM)
- Offline data (uit bijvoorbeeld kassa- en PIM (Product Information Management) systemen)
- Loyalty data
- Apparaat data (Op welk apparaat de website bekeken wordt.)
- Profiel Samenstellen
Door een uniek profiel samen te stellen heb je een beter zicht op je targeting doelen
Zo’n profiel bevat je naam, geslacht, E-mailadres, woonplaats, laatste order, gemiddelde orderwaarde, in welk segment je actief bent, het aantal jaren dat je klant bent, jouw gemiddelde beslistijd.
Het systeem kan ook ontdubbelen, waardoor ieder profiel echt uniek is.
- Segmentatie
Bij het segmenteren gaat het er dus om dat je een commercieel doel gaat bepalen en daarbij voor ieder ‘individu’ de opgedane gegevens gaat integreren. Stel je runt een kledingbedrijf dan weet je dus per persoon waar ze meestal naar kijken op je website, bijvoorbeeld jurkjes in een bepaalde maat. En zo kun je dus gerichte advertenties over deze gegevens sturen.
- Activatie
Er zijn heel veel verschillende manieren om consumenten te activeren en voor nu lichten we er een paar uit op twee verschillende gebieden:
Commercie-gerelateerd
- Nieuwe producten promoten
- Retargeting-campagnes
- Upsells en Cross-sells
- Prospecting-campagnes
- Stille klanten heractiveren
Service gerelateerd
- Loyalty-systemen
- Communicatie over aankoop
- Reviews, waarderingen en ratings
- Adviezen met de daarbij behorende tips & tricks
Er zijn een aantal kanalen die je kunt inzetten om dit doel te bereiken
Push-marketing, E-mail, Social, SMS, Web, Direct mail
Het belangrijkste aan CDP is dat het gebruikers beter van informatie kan voorzien en zo kunnen ze een betere service ervaren en zullen ze loyaal aan jouw bedrijf blijven en daar heb jij uiteindelijk de omzet naar. Het is wel belangrijk dat je focuspunt op het service-aspect zit in samenwerking met storytelling.