Normaal gesproken heb je wellicht twee grote campagnes in een jaar. Tegenwoordig wil een klant voor altijd met je verbonden zijn, dit betekent dat je in moet gaan spelen op actuele gebeurtenissen. Content- en Campagnekalenders zijn hier de oplossing voor. Je krijgt nu antwoord op de vraag waarom deze kalenders voor jouw bedrijf zo belangrijk zijn.
Contentkalender
Bij een contentkalender draait het om het structureel plannen van contentverspreidingen. Denk aan Social Mediaposts of blogposts. Deze kan bijvoorbeeld voor een week, maand, semester enz. worden gemaakt. Hierbij is het belangrijk dat doelen worden gesteld wat betreft de inhoud van bijvoorbeeld een bericht. Deze berichten moeten de klanten op verschillende manieren triggeren en ga bijvoorbeeld niet allen maar gooien met content. Klanten moeten ook interactie kunnen voelen met jouw bedrijf.
Hierbij een voorbeeld van een contentkalender.
Maand | Dag | Thema/Gebeurtenis/Feestdag etc | Welke Content | |||||
Januari | 1 | Nieuwjaarsdag (voorbeeld) | ||||||
6 | Drie koningen (voorbeeld) | |||||||
Etc | ||||||||
Etc | ||||||||
Februari | ||||||||
Benoem welke gebeurtenissen / events / feestdagen relevant zijn voor je doelgroep. Bepaal per event welke speciale content je kunt bedenken om daar aandacht aan te besteden. | ||||||||
Maart | ||||||||
Etc. |
Publicatiedatum | Dag | Onderwerp | Doelgroep | Contenttype | Doelstelling | Kanaal | Houdbaarheid |
14-jul | di | recept bedrijf X | Millenials | Social Media Post | Amuseren t.b.v. bedrijf X | Instagram, Facebook | oneindig |
16-jul | do | weetje bedrijf X | Millenials | Story | Informeren t.b.v. bedrijf X | Instagram, Facebook | 24 uur |
18-jul | za | Blogpost bedrijf X | Millenials | Social Media Post | Informeren en meer klikken genereren over Blogpost op website X | Instagram, Facebook | oneindig |
18-jul | za | blogpost machine bedrijf X | Millenials | Blogpost website | Informeren t.b.v. bedrijf X | Website X | |
Een campagnekalender is vooral geschikt voor integrale communicatie. Zo kunnen alle betrokkene in een snel overzicht vinden wat bijvoorbeeld ontbreekt. Het is de overkoepelde kalender van een contentkalender en de contentkalender wordt weer afgestemd op de campagnekalender. Maak bij de campagnekalender gebruik van de klantreis en betrek je klanten bij de campagne. Bij een campagnekalender draait het vooral om branding, om dit bij te kunnen houden, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Google Analytics of matrixen.
Hierbij een voorbeeld van een campagnekalender.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WnhRi_TjxiCEva-O-YYKdnWTLXQr_veKg6TfjcyhxwY/edit?usp=sharing