De belangrijkste ingrediënten voor een sterk merk
Een merk bestaat natuurlijk uit verschillende aspecten, maar nu we tegenwoordig gek worden gemaakt met honderden of duizenden merken moet de basis van een nieuw merk aan bepaalde eisen voldoen. Zie dit als een soort van checklist om een goede basis op te bouwen en vanuit deze positie uit te bouwen. Wanneer je je merk/ bedrijf al hebt gelanceerd kun je dit gebruiken als guide om dingen eventueel te verbeteren. Daarnaast is het belangrijk dat merk en design goed met elkaar verbonden zijn.
We hebben natuurlijk de al eerder besproken basis categorieën
- Merkbasis
- Merkbekendheid
- Aanwezigheid
- Innovatie
- Zintuiglijke kenmerken
- Communicatie
- Leiderschap
We beginnen natuurlijk bij het begin, de basis. Waarom heb je dit merk opgericht en is dit relevant en authentiek? Dan komen we bij het volgende punt over bekendheid. Ben je bezig met differentiatie voorsprongen? Wat betekent differentiatie voor jouw merk? Hoe maak je dit consistent duidelijk via je communicatiemiddelen? Nu we weten waarom het merk belangrijk is en waarop het zich onderscheid, kunnen we een bijpassende creatie strategie bedenken aan de hand van de bedachte communicatiestrategie. Ga je vervolgens voor een lange of een korte aanwezigheid. Ben je seizoensgebonden of het hele jaar door actief. Het is natuurlijk wel belangrijk om het niet helemaal te laten verwateren. Het is natuurlijk ook van belang dat je in contact blijft met overige stakeholders. Zoals eerder al verteld is internal branding effectiever dan ooit. Hoe zorg je ervoor dat de huidige strategie in de toekomst wordt verbeterd of een andere innovatie wordt opgewekt? Als je dat in kaart kan brengen heb je de basis voor een goed merk.
Het is daarnaast belangrijk dat een merk/bedrijf rekening houdt met de volgende belangen:
- Ambition
- Commitment
- Time
- Responsiveness
- Clarity
- Governance
Het is natuurlijk geen garantie, maar als je de passie hebt…Go for it!